現代音楽など新しい音楽の上演は、首都圏では頻繁に行われていますが、それ以外の都市や地域では相当少なく、新しい芸術音楽については残念ながら「地域格差」が生じているといえます。名古屋を中心とする東海地域では、クラシック音楽を演奏するプロフェッショナルなオーケストラや演奏団体は多く、音楽人口は比較的充実していると言えます。しかしながら芸術音楽は、過去の遺産だけではなく未来のためにも絶えず生み出され続けなければその文化は衰退します。にもかかわらず現在、東海地方で現代音楽(現代の芸術音楽)を専門とする演奏団体は音楽クラコ座以外に存在しません。当団体の目的は、東海地域を中心に現代音楽のプロフェッショナルな生演奏を定期的に誰でも聴くことができる機会を提供することです。特に「演奏家」の視点と企画の独自性〜ただ単に現代音楽を演奏するだけではなく、キュレーション的な視点によるいろいろな音楽の捉え方を考え、より多様式な聴き方の時代にマッチさせる方向性を探ります。音楽を好む人達が、同時代の音楽の存在をより身近に感じ、さまざまな聴き方を獲得するとき、地域の音楽文化は飛躍的に発展すると期待しており、その一端を音楽クラコ座が担うことを目標としています。
Performances of modern music, such as contemporary music, are frequent in the Tokyo metropolitan area, but considerably less so in other cities and regions, which unfortunately results in a ‘regional divide’ when it comes to new art music. In the Tokai region, centred on Nagoya, there are many professional orchestras and performing groups that perform classical music, and the music population is relatively well developed. However, artistic music is not just a legacy of the past, and its culture will decline if it is not continually produced for the future. Despite this, there is currently no other performance organisation in the Tokai region specialising in contemporary music (contemporary art music) other than Musica QuLacoza. The aim of the organisation is to provide opportunities for anyone to listen to professional live performances of contemporary music on a regular basis, mainly in the Tokai region. The perspective of the ‘performers’ and the uniqueness of the project – we do not just perform contemporary music, but also consider various ways of perceiving music from a curatorial perspective and explore directions to match the era of more diverse ways of listening. When music lovers become more familiar with the music of their time and acquire various ways of listening to it, local music culture is expected to develop dramatically, and the Musica QuLacoza aims to play a part in this.